Прессъобщение: 07.10.2022
Фотография: © Росина Пенчева
Визуална идентичност: Studio Frank за Capturing Creativity

Визуалният артист Росина Пенчева създава дигитален фотографски дневник, в който запечатва моменти от посещенията ѝ в работилници на майстори на редки занаяти. Проектът е вдъхновен от работата ѝ като посланик на международната мрежа за творци в областта на занаятите „Хомо Фабер“ към фондация „Микеланджело“.  Фотографското изследване носи името „Ръчно сътворено“ и може да бъде разгледано в  собствено онлайн пространство на сайта на авторката. В началото на всеки месец, в продължение на половин година, дневникът ще представя индивидуална фотоистория с текстове за артизани, развили до съвършенство своите умения. Първата е посветена на 39-годишния габровец Христо Тоцев – майстор на суха каменна зидария и ще бъде публикувана на 1-ви ноември.
Целта на „Ръчно сътворено“ е да провокира публиката да погледне към редките занаяти у нас от нова перспектива, да вдъхнови за развитие и адаптиране към днешния ден. Въпросите, които си поставя проектът, са какви са причините дадени занаяти да изчезват и защо липсва приемственост между поколенията майстори. Търси се отговор кои са начините за съхранение на традиционните занаяти и каква е мотивацията на най-младите артизани. „Ръчно сътворено“ изследва и връзката между занаятите и устойчивия начин на живот, както и тенденцията за завръщането към „хендмейда“. Дневникът дава отговор колко време отнема да създадеш нещо майсторско с ръцете си и как се краде занаят.
„Фотографията в „Ръчно сътворено“ към днешна дата представя съвременните артизани, но в дългосрочна перспектива тя остава като визуален архив за тях и тяхната дейност. Това са хора с уникални умения, които съхраняват, възраждат или привнасят занаяти и правят връзката между поколенията, развиват и осъвременяват традицията – нашите „живи човешки съкровища“. Те са в пряк диалог с културното ни наследство, като творят, пресъздават и представят пред света нашата актуална идентичност. Наред със занаята, за мен е важно да запозная публиката и с личността на майстора, който го практикува и неговата работна среда.“, разказва Росина Пенчева, автор и продуцент на проекта.
За да илюстрира нуждата от приемственост, дневникът включва майстори от различни поколения и срещи в различни точки на България. Подборът кои рядко практикувани занаяти да бъдат показани и кои да са представените вещи майстори, е направен след проучване от страна на фотографката и със съдействието на партньорите на проекта. Всеки един от избраните шест занаята се упражнява на високо професионално ниво от не повече от 10 души в страната. При подбора на майсторите Росина Пенчева се води от единайсетте критерия за върхово постижение, които Алберто Кавали, изпълнителен директор на фондация „Микеланджело“, определя: автентичност, иновация, интерпретация, компетентност, креативност, майсторство, обучение, оригиналност, талант, територия и традиция.
Христо Тоцев, суха каменна зидария
Христо Тоцев, суха каменна зидария
Ръчно сътворено от Христо Тоцев
Ръчно сътворено от Христо Тоцев
Петър Паунов, майстор медникар
Петър Паунов, майстор медникар
Ръчно сътворено от Петър Паунов
Ръчно сътворено от Петър Паунов
Георги Тодоров – Гец, майстор на лули
Георги Тодоров – Гец, майстор на лули
Ръчно сътворено от Гец
Ръчно сътворено от Гец
Портрет на Росина Пенчева, фотография © Калин Руйчев
„Росина има голям потенциал да представя по най-добрия начин нематериалното наследство, каквото са занаятите. Защото тя има око за детайлите и може да ги представи пълноценно по фотографски път и с тези кадри да направи внушения – към красивото, към интересното, различното, към онова, което хората масово не забелязват. Нейната работа като посланик на фондация „Микеланджело“ ѝ отвори нови хоризонти, защото съчетаването на фотографските ѝ умения с това да издирва и презентира визуално занаяти, се явява изключителна комбинация от умения, ценна не само за артизаните, а и за нашия музей и за всички с отношение към занаятите.“, споделя проф. Светла Димитрова, директор на Регионален етнографски музей на открито „Етър“ в Габрово, партньор на проекта.
Росина Пенчева е фотограф с усет и страст към улавяне на творческите процеси в занаятите и изкуството. Самата тя е израснала в тази среда – работилницата на дядо ѝ и репетициите по пантомима на майка ѝ. Професионалният ѝ опит със заснемането на занаяти, творчески процеси и културно наследство започва още през 2013 г. Над четири години е щатен музеен фотограф на музей „Етър“, откъдето наследява работата  си на посланик на международната мрежа за творци в областта на занаятите „Хомо Фабер“. „Ръчно сътворено“ е проект в развитие, който създава визуален архив за българските артизани.“, добавя Росина Пенчева.
През декември дневникът представя баш майстора на благородната мед Петър Паунов (73 г.) от Габрово, а през януари догодина – първия български лулар, привнесъл занаята от Чехия, Георги Тодоров-Гец (51 г.). Февруари носи фотографската история за живата икона на мутафчийството Христо Маринов (67 г.), а най-младият майстор, 32-годишният книговезец и артист Стопан от София, е фокус през март. Първият етап от проекта завършва през април с представянето на Деян Денчев (49 г.) – майстор лютиер от Разград, усъвършенствал изработването на гъдулки.
Съдържанието на „Ръчно сътворено“ ще е достъпно онлайн и ще се съхранява безсрочно в архива на музей „Етър“, а плановете ми са проектът да бъде надграден с физическа изложба на по-късен етап.”, споделя Росина Пенчева.
Христо Маринов, майстор мутафчия
Христо Маринов, майстор мутафчия
Мутафчийство
Мутафчийство
Стопан, артист-книговезец
Стопан, артист-книговезец
Ръчно сътровено от Стопан
Ръчно сътровено от Стопан
Деян Денчев, майстор лютиер
Деян Денчев, майстор лютиер
Ръчно сътворено от Деян Денчев
Ръчно сътворено от Деян Денчев
„Ръчно сътворено. Фотографски дневник.“ се реализира в партньорство с РЕМО „Етър“, фондация „Микеланджело“ и списание „Осем“. Проектът утвърждава Габрово като творчески град на занаятите от мрежата на ЮНЕСКО и се осъществява с финансовата подкрепа на програма „Култура“ 2022 на община Габрово.

Други новини от Capturing Creativity

към началото